Välkommen till oss
Hos oss hittar du allt du behöver till ditt kontor till bra priser, med hög service och snabba och säkra leveranser.
Kontorab grundades 1978, som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus.
Vi har marknadens bredaste sortiment med över 20 000 artiklar. Allt för att du som kund ska hitta det du söker.
Som kund hos oss får du skräddarsydda lösningar för att de ska passa just din verksamhet. Med en god logistik ser vi även till att varorna kommer till dig på ett snabbt och säkert sätt. Vi har under våra 45 år skaffat oss kunskap och kompetens som är svårslagen.
Fördelarna för dig är att du har ett inköpsställe, du sparar tid och därmed pengar. En kontaktperson som vet just dina behov. En leverans vilket leder till mindre administration och enklare hantering.
Affärsidé
“Att till ortens företag, industri och institutioner erbjuda den totala lösningen för kontorets totala behov.”
- Ett av Sveriges bredaste sortiment av kontorsrelaterade produkter.
- Teknisk, konsultativ och administrativ service.
- Kunnig och serviceminded personal som står redo att möta just dina behov.
- Flexibla inköpssätt vilket innebär tillgänglighet dygnet runt.
- Skräddarsydda helhetslösningar.
- Snabba och säkra leveranser.
- Uppdateringar och information om produktnyheter via våra säljare.
Vi erbjuder allt ditt kontor behöver, under ett och samma tak, därav devisen det kompletta kontorsvaruhuset.
Historia
Kontorab är ett familjeägt företag med en omsättning på ca 300 MSEK. Ett komplett kontorsvaruhus där du som kund garanterat hittar allt du behöver för kontoret.
Läs mer genom att klicka på respektive årtionde nedan.
1970-talet
1977Idén om ett “komplett kontorsvaruhus” kläcks.
1978Första varuhuset invigs i Norrköping.
1979Blir medlemmar i RKV, Sveriges största samarbetsgrupp inom kontorsvarubranschen.
1980-talet
1981Sveriges första kompletta kontorsvaruhus öppnas i Norrköping.
1983Citybutiken, en butik som främst riktar sig till privatmarknaden, startar i Norrköping.
1985Efter förvärv av anrika Liljedahls, som då var Sveriges äldsta kontorshandel, etablerar vi oss i Eskilstuna.
1987Varuhuset i Linköping invigs.
1990-talet
1990Öppnar vårt första varuhus i Stockholm. Beläget i Kungens Kurva.
1991Falun blir vårt senast tillskott och vårt första varuhuset i Dalarna. Vi hälsar också Västerås välkomna till Kontorabfamiljen.
1993Stockholm utvidgas med varuhus i Bromma och Upplands-Väsby.
1997Södertäljevaruhuset invigs.
1998Första Citybutiken öppnar i Stockholm.
1999Ett expansivt år med hela tre nya varuhus; Borlänge, Nyköping samt vår femte Stockholmsbutik; Stockholm Klara.
2000-talet
2000Vi etablerade oss i Örebro samt lanserar vår första webshop.
2001Vårt nya logistikcenter, som är 5500 kvm stort och rymmer över 7000 artiklar invigs i Norrköping.
2002För att tillgodose våra kunders behov öppnar vi ett varuhus i Stockholm Värtan.
2003Varuhuset i Upplands-Väsby flyttar några mil norrut till Uppsala.
2004Vi blir kvalitetscertifierade enligt ISO14001 och öppnar i Täby.
2006Vår nya förbättrade webshop lanseras. Miljösatsningen fortsätter och vi certifieras för ISO9001.
2007Slår upp dörrarna till Göteborg. Vår första butik ligger i Mölndal.
2008Vi fyller 30 år och expanderar med två nya varuhus, i Motala och Göteborg Sisjön.
2009Helsingborg blir nästa ort där vi etablerar oss. Vi finns nu på 14 orter med 21 varuhus.
2010-talet
2010Vi byter affärssytem för att ytterligare utveckla oss mot våra kunder.
2011Ny hemsida och webshop lanseras.
2012Mottog vi stolt utmärkelsen Soliditet Diamond Award, ett pris vi får för att ha varit AAA(Trippel-A) ratade i 20 år.
2013Vi firar 35 år som en av marknadens enda kompletta kontorsvaruhus. Vår 22:a butik i Sverige och 7:e i Stockholm öppnar, den ligger i Åkersberga.
2014Ett säljkontor startar i Karlstad.
2015Vi gör omfattande förändringar på vår hemsida och webshop.
2016Företagets grundare och VD lämnar över rodret till sonen.
2018Förvärv av Seombris Marketing AB.
2019Lansering av eget tryckeri och sortiment av arbetskläder.
2020-talet
2020Ny webshop lanseras.
Kunden i fokus
Vi sätter dig som kund i fokus när vi gör affärer. Utifrån en omfattande behovsanalys skräddarsyr vi kontorslösningar som passar just ditt företag. Hur omfattande analysen skall vara väljer du, men vi täcker alltifrån företagets dagliga kontorsmaterialförbrukning till behovsanalys av maskinparken och inredningen av ditt kontor.
för mer information om skräddarsydda kontorslösningar för ditt företag.
Miljö och kvalitet
Vi arbetar ständigt med att förbättra våra rutiner.
Miljö
Vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 sedan december 2004. Vår vision är att erbjuda produkter och tjänster som har lägsta möjliga miljöpåverkan.
Den policy vi beslutat oss för att följa innebär bland annat följande:
- Miljöarbetet angår alla och bygger på delaktighet från anställda, kunder och leverantörers sida. Vi skall arbeta för ständig förbättring och förebyggande av föroreningar.
- Miljöhänsyn skall vara en naturlig del av vår affärsinriktning och integreras med verksamheten. I de fall det förekommer produkter som svarar mot officiella miljömärkningar såsom Svanen, Bra Miljöval och Paper Profiles verksamhetsområde skall vi, om möjligt, erbjuda våra kunder dessa.
- Miljöarbetet utvecklas kontinuerligt och vi skall följa denna utveckling för att så snart som möjligt utnyttja ny kunskap inom området och låta sådana komma våra anställda och kunder till del.
- Vi ska påverka, ställa krav och samarbeta med våra leverantörer för ständiga förbättringar i vårt sortiment.
- Vi skall alltid följa tillämplig miljölagstiftning, föreskrifter och övriga krav som vår verksamhet berörs av.
Kvalitet
Kontorab är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 sedan augusti 2006.
Vi arbetar ständigt med att förbättra våra rutiner så att våra kunder ska vara nöjda med oss. Vi arbetar även med våra interna rutiner så att arbetet ska underlätta vilket gör att kunderna får snabbare och effektivare service.
Vill du veta mer om vår miljö-och kvalitetsarbete är du välkommen att kontakta oss.